Zomeractie van Vlieg 2015 - Proefproject OJOO - Gent

Teaser: 

In Gent bundelden verschillende huizen de krachten om de Schattenactie van Vlieg sterker te maken. En gezinnnen konden voor het eerst gebruik maken van een app om de schat te zoeken.

Gereedschap: 

Trefwoorden: 

Context: 

CultuurNet lanceerde in februari 2015 een oproep naar organisaties en gemeentes toe om zich kandidaat te stellen voor een proefproject in samenwerking met het nieuwe platform OJOO. Dit platform liet toe om een eenvoudige app te ontwikkelen, zonder grote ontwikkelingskosten. Op die manier konden we een zoektocht aanmaken in de vorm van een game, die door het publiek gedownload kon worden op smartphone en/of tablet.

Doelstelling: 

Sinds enkele jaren nemen we deel aan de zomeractie Schatten van Vlieg, maar met dit proefproject wilden we onze zoektocht graag digitaliseren. Daarnaast zagen we hierin een mooie kans om samen te werken met andere Gentse organisaties die sowieso zouden deelnemen aan de zomeractie, om op die manier een overkoepelende zoektocht uit te werken.

Doelgroep: 

We richtten ons in de eerste plaats op gezinnen met kinderen tussen 6 en 12 jaar, maar bij uitbreiding ook op jongere broertjes en zusjes die samen zouden deelnemen. Om hen extra te betrekken bij de zoektocht, werd alle visueel weergegeven tekst ingesproken door NTGent-actrice Chris Thys. Doordat je de informatie en opdrachten dus ook kon beluisteren in plaats van lezen, kon de zoektocht bijvoorbeeld eveneens uitgevoerd worden door kinderen met een visuele beperking.

In samenwerking met: 

NTGent ism MIAT, Poëziecentrum, Jeugddienst, Circa, Kunsthuis Opera Vl., Openbare Bibliotheek, STAM en Digitaal Talent/Digipolis

Budget: 

Geen, aangezien het om een proefproject ging waarbij de ontwikkelkost van de app gedragen werd door CultuurNet.

Tijdsinvestering: 

De ontwikkeltijd van de app liep van april t/m juni 2015. In april lag de nadruk op het (theoretisch) samenstellen van de zoektocht, in mei werd alles omgezet naar het digitale platform en in juni konden we aandacht besteden aan de afwerking.

Aanpak: 

Per organisatie die bezocht werd tijdens de zoektocht, werd (beperkt) informatie gedeeld over de werking van die organisatie, gekoppeld aan een multiple choice-vraag die beantwoord of een opdracht die uitgevoerd moest worden door de deelnemers. Op die manier werd een informatieve functie ter kennismaking met de verschillende organisaties gekoppeld aan een spelelement.

Resultaten: 

De app/zoektocht werd ongeveer 120 maal gedownload. Daaruit kunnen we afleiden dat de zoektocht ook ongeveer zo vaak gespeeld werd, maar wellicht werden meer dan 120 kinderen bereikt aangezien een gezin met meerdere kinderen de zoektocht kon spelen vanop één smartphone of tablet. Doordat we in samenwerking met Digipolis/Digitaal Talent twee tablets (gratis) ter beschikking konden stellen van gezinnen die niet over een smartphone of tablet beschikten, werden ook zij bereikt. Deze twee tablets werden in totaal 18 maal ontleend.

Noodzakelijke randvoorwaarden: 

- Een sterk partnerschip tussen de verschillende partners, engagement om zo'n project gezamenlijk tot een goed einde te brengen. Het is een voordeel als de verschillende partners elkaar (en elkaars werking) reeds kennen door bijvoorbeeld eerdere samenwerkingen.
- Een evenwichtige verdeling van de totale workload, maar met één coördinator die de verschillende invalshoeken van de verschillende partners op elkaar kan afstemmen.
- Voldoende (externe) en voortdurende communicatie die gedragen wordt door alle partners, om zo veel mogelijk mensen te bereiken (want iedere organisatie heeft zijn eigen achterban).

Datum lancering: 

27/06/2015

Nazorg/opvolging: 

Ja, met betrekking tot:
- communicatie
- de tablets die ontleend konden worden bij startpunt MIAT en weer ingeleverd konden worden bij eindpunt STAM, en nadien via een systeem van 'binnenpost' telkens opnieuw terugbezorgd moesten worden bij het startpunt

Evaluatie: 

Over het algemeen positief, we bereikten met deze digitale zoektocht meer gezinnen dan tijdens voorgaande zomeracties waarbij we op individuele basis deelnamen. Jammer was dat de zoektocht door technische strubbelingen uiteindelijke niet beschikbaar bleek voor apparaten die draaiden op het besturingssysteem iOS (Apple), wat oorspronkelijk wel voorzien was.

Meting: 

Behalve het aantal downloads van de app/zoektocht, hebben we geen meetbare resultaten kunnen bekomen. Een idee naar de toekomst toe zou kunnen zijn dat we bijvoorbeeld een extra winactie koppelen aan de zoektocht, waarbij contactgegevens achtergelaten moeten worden bij het beëindigen van de zoektocht. Op die manier kunnen we na afloop van de zoektocht bijvoorbeeld nog een korte bevraging organiseren.

Aanvullende tools: 

Meer informatie over dit project:: 

Saartje Cauwenbergh, Publiekswerking NTGent, saartje.cauwenbergh@ntgent.be, 09/269 35 30